Verkiezingsprogramma
Leefbaar Alkmaar, de betrouwbare partij voor stad en platteland
VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022 – 2026
Speerpunten
- Aandacht voor alle delen van de gemeente: de stad maar zeker ook de kernen in het buitengebied. Zie 2.1.
- Een algeheel vuurwerkverbod, waarbij de gemeente dan zorgt voor een professionele vuurwerk- of lichtshow. Zie 3.8.
- De overheid moet nog meer stimuleren dat mensen zich laten vaccineren. Zie 4.1.
- Ouderen moeten zo lang mogelijk in hun eigen omgeving zelfstandig kunnen blijven wonen. Zie 4.2.
- Méér geld uittrekken voor jeugdhulp. Zie 4.4.
- Alle openbare gebouwen en winkelcentra dienen goed toegankelijk te zijn voor gehandicapten en minder validen. Zie 4.9.
- Een inclusieve samenleving waarin iedereen (ongeacht huidskleur, afkomst, geaardheid en plek op de maatschappelijke ladder) respectvol met elkaar samenleeft. Zie 4.13.
- Een humaan en rechtvaardig beleid ten aanzien van vluchtelingen. Zie 4.14.
- Minimaal 30% sociale sector huur/koop bij alle nieuwbouwprojecten. Zie 5.1.
- Participatie van omwonenden bij nieuwbouwprojecten is uitermate belangrijk. Zie 5.5.
- Bij nieuwbouwprojecten rekening houden met betaalbare woningen voor jongeren en passende woningen voor 55-plussers. Zie 5.7.
- Zuinig zijn op de Eilandspolder, de stadsparken en de groengebieden in het buitengebied. Zie 6.1.
- De agrarische sector nauw betrekken bij het opstellen en het invullen van de Omgevingswet. Zie 6.4.
- Tegen een (her-)invoering van het diftarsysteem. Zie 6.9.
- Tegen verdere inkrimping van het openbaar vervoer. Zie 7.1.
- Snelheidsbeperkende maatregelen om geluidsoverlast van verkeer tegen te gaan. Zie 7.4.
- De papieren bezoekerskaart voor belanghebbend parkeren behouden. Zie 7.6.
- Alkmaar niet per se de goedkoopste maar de beste gemeente voor haar inwoners. Zie 8.1.
- Voldoende financiële middelen voor onderwijs. Zie 9.1.
- Samenwerking van sportclubs steunen, maar geen verplichte fusies. Zie Zie 10.4.
- Tarieven en entreebewijzen voor cultuur moeten voor iedereen betaalbaar blijven. Zie 10.5.
- Herijking van subsidies voor culturele instellingen. Zie 10.7.
- Diversiteit van winkels en horeca in de binnenstad behouden. Zie 11.7.
Inleiding
1.1. Het logo van Leefbaar Alkmaar is een lieveheersbeestje. Dat staat voor prikkelend en milieubewust. Politiek is voor ons het zoeken naar verbinding in plaats van het uitvergroten van verschillen. Wij streven een sociaal en milieubewust beleid na.
1.2. De gemeente Alkmaar is meer dan alleen de binnenstad. Ook Alkmaar-Noord, Koedijk, de Hoef, Overdie, Oudorp, Schermer en Graft-De Rijp dienen de volle aandacht te hebben van het Alkmaarse gemeentebestuur.
1.3. Leefbaar Alkmaar is een puur plaatselijke, democratisch georganiseerde partij in de gemeente Alkmaar en heeft geen enkele relatie met landelijke opererende partijen en evenmin met andere Leefbaar-partijen in Nederland.
1.4. Veel partijen in de Alkmaarse gemeenteraad beloven van alles, beloftes die geenszins (kunnen) worden ingelost. De raadsfractie van Leefbaar Alkmaar werkt altijd consequent en betrouwbaar, op basis van het verkiezingsprogramma. De fractie van Leefbaar Alkmaar doet in de gemeenteraad wat de partij belooft.
1.5. Het vertrouwen in de politiek is zoek. De lage opkomsten bij de verkiezingen tonen aan dat vele kiezers twijfelen aan het nut om naar het stemlokaal te gaan. Er dient een echte vernieuwing en een radicale mentaliteitsverandering te komen bij politici. De geëmancipeerde burger wil zich gehoord voelen. Maar het is ook desastreus voor de samenleving als mensen vanuit individueel belang de politiek ingaan en die eigen belangen voorop stellen. Openbaarheid van bestuur is van groot belang voor het vertrouwen in de politiek. Besloten vergaderingen en achterkamertjespolitiek doen het imago van de gemeenteraad geen goed en dienen achterwege te blijven. Geheim gehouden afspraken, gemaakt door het gemeentebestuur, zouden tot het verleden moeten behoren. Deskundigheid en betrokkenheid van burgers moet gewaardeerd en gestimuleerd worden en niet als gevaar worden gezien. Participatie is voor Leefbaar Alkmaar een speerpunt.
1.6. Leefbaar Alkmaar staat een sociaal en milieubewust beleid voor, waarbij de burgers zoveel mogelijk worden betrokken. Het streven van Leefbaar Alkmaar is voor alle inwoners, ongeacht religie, leeftijd, afkomst, huidskleur, inkomen, geslacht of seksuele geaardheid, een leefbare gemeente te creëren. Leefbare wijken en dorpen zijn veilige, schone wijken en dorpen, waar het prettig wonen is. Leefbaar Alkmaar zet de mensen en hun woonomgeving voorop. De politiek moet ten dienste staan van de bewoners. En niet andersom!
Bestuur
2.1. Oudorp, Koedijk, de dorpen in de Schermer en Graft-De Rijp nemen een aparte plaats in de gemeente Alkmaar in. Ze hebben een grote sociale samenhang. Leefbaar Alkmaar vindt dat deze plaatsen hun eigen, unieke karakter en identiteit moeten kunnen behouden. Leefbaar Alkmaar ziet een prominente rol weggelegd voor de dorpsraden, zonder dat hiertoe een extra bestuurslaag wordt gecreëerd.
2.2. De bereikbaarheid van de overheid baart zorgen. Niet alles kan digitaal worden geregeld. Lang niet iedereen is handig met internet. Het Stadskantoor en dependances in Alkmaar-Noord, Schermer en De Rijp moeten voldoende openingsuren hebben om cliënten te kunnen ontvangen. Leefbaar Alkmaar wil een klantvriendelijke overheid.
2.3. Verleende vergunningen voor evenementen en dergelijke dienen tijdig gepubliceerd te worden, zodat belanghebbenden zoals omwonenden voldoende tijd krijgen om kennis te nemen van de plannen en eventueel bezwaar te maken. Verleende omgevingsvergunningen dienen gedurende de gehele bezwaartermijn ter inzage te liggen.
2.4. Leefbaar Alkmaar is tegen verdere uitbreiding van de gemeente. Door verdere schaalvergroting wordt de afstand tussen bestuur en burgers alleen maar groter. Een eventuele uitzondering betreft Sint Pancras en het noordelijk deel van Koedijk. Deze inwoners hebben immers te kennen gegeven dat zij graag bij Alkmaar willen horen.
2.5. De partij Leefbaar Alkmaar gaat collegeverantwoordelijkheid niet uit de weg. Leefbaar Alkmaar wil graag – met andere democratisch opererende partijen – in het college zitting nemen, als in het collegeprogramma tenminste genoeg aanknopingspunten zitten om het programma van Leefbaar Alkmaar uit te kunnen voeren.
Openbare orde en veiligheid
3.1. De wijkagenten en de stadstoezichthouders (BOA’s) zijn ervoor om de veiligheid in de gemeente te handhaven. Blauw op straat kost geld. Het is de taak van de overheid daar voldoende middelen voor te reserveren. Leefbaar Alkmaar ziet graag dat de politie en handhavers meer optreden in zaken als met de fiets, scooter of brommer rijden waar het niet mag, illegaal vuil storten, dealen in de wijde omgeving van het station en bij scholen enzovoort.
3.2. Cameratoezicht vergroot de kans dat misdrijven achteraf worden opgelost. Dat is met cijfers aantoonbaar. Dat is goed. Echter, omdat de opnames achteraf bekeken worden als daar aanleiding toe is, is er sprake van schijnveiligheid: er wordt geen directe hulp geboden. Door het cameratoezicht verplaatst de misdaad zich buiten het zichtveld van de camera’s.
3.3. Blauw op straat blijft nodig, met name in het uitgaansgebied. Gerichte politie surveillances op onveilige plekken kunnen het gevoel van veiligheid onder de burgers vergroten. De openbare ruimte moet goed verlicht zijn. De veiligheid van de inwoners van Alkmaar dient voorop te staan.
3.4. Leefbaar Alkmaar wil zich niet opwerpen als een nieuwe zedenmeester, maar het is van maatschappelijk belang dat er een meer handhavend optreden van de politie komt. Regels zijn regels, en mensen dienen zich daaraan te houden. In de directe omgeving van winkels zouden toezichthouders meer kunnen doen aan de verkeersveiligheid voor voetgangers.
3.5. Leefbaar Alkmaar vindt dat neutraliteit van de ordehandhavers enorm belangrijk is. Door politieambtenaren en boa’s dient, in contacten met het publiek, afstand te worden genomen van uitingen van (levens)overtuiging, religie, politieke overtuiging, geaardheid etc. die afbreuk doen aan de neutraliteit, gezagsuitstraling, en veiligheid van de politie- en handhavingsfunctie. Ook in verband met de eigen veiligheid van de boa’s en het slagvaardig en geloofwaardig kunnen handelen in geschillen is dit van belang.
3.6. Vandalisme en het gevoel van onveiligheid op straat worden vaak veroorzaakt door minderjarigen. Ouders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen en moeten daarop worden aangesproken. Ook moeten zij worden betrokken bij programma’s voor preventie en bestrijding van vandalisme en onveiligheid, alsook bij een slimme inrichting van de omgeving. Waar nodig moeten ouders advies en ondersteuning krijgen bij het dragen van de verantwoordelijkheid voor het gedrag van hun kinderen. Jongeren moeten niet alleen hard worden aangepakt als ze overlast veroorzaken, maar ook worden geholpen met het vinden van een zinvolle tijdsbesteding als werk of scholing.
3.7. Grachten moeten jaarlijks worden ontdaan van half en helemaal gezonken boten. Er ligt te veel rommel op straat en in de grachten; de stad kan veel schoner. Een leefbare stad is een veilige, schone stad met veilige, schone wijken. Zwerfvuil en graffiti moeten adequaat bestreden worden. Een schone stad met weinig (zwerf)vuil leidt tot minder criminaliteit en een groter gevoel van veiligheid.
3.8. Leefbaar Alkmaar is voor een algeheel vuurwerkverbod. De gemeente zorgt dan voor een alternatieve vuurwerk- of lichtshow. Carbidschieten is toegestaan op plekken in de polder waar dat in het verleden reeds eerder gebeurde en er dus ervaring mee is.
3.9. Verkoop van alcohol en drugs aan minderjarigen moet daadkrachtig worden bestreden.
3.10. Alkmaar kent een flink aantal evenementen. Leefbaar Alkmaar vindt dat een goede zaak. De overlast voor met name de bewoners van de binnenstad moet binnen de perken blijven. Toename van de overlast voor de binnenstadbewoners is onacceptabel.
Zorg en welzijn
4.1. Leefbaar Alkmaar is vooralsnog tegen het verplicht vaccineren, maar lieve mensen, laat je alsjeblieft wel vaccineren. En voor de gevaccineerden: haal alsjeblieft die boosterprik. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor een ander. De druk op de zorg en de zorgmedewerkers is al zo groot. Denk aan al die mensen die hun vaak belangrijke medische ingreep uitgesteld zien worden omdat er niet genoeg ziekenhuisbedden beschikbaar zijn. Leefbaar Alkmaar vindt dat de overheid nog meer dient te stimuleren dat mensen zich laten vaccineren en politici horen daarbij het goede voorbeeld te geven. Dat bevordert de saamhorigheid.
4.2. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de zorg voor ouderen en gehandicapten. Het Rijk heeft veel van deze zorgtaken afgestoten. Ouderen mogen niet vereenzamen maar actief deel blijven uitmaken van de samenleving, op alle niveaus. De gemeente moet zich inzetten voor goede ouderenhuisvesting, goede zorgvoorzieningen en een voor iedereen toegankelijk en overzichtelijk hulpaanbod. Leefbaar Alkmaar ziet graag dat ouderen lang in hun eigen omgeving, zelfstandig kunnen blijven wonen. Dit betekent dus meer geld voor zorg en ondersteuning voor mantelzorgers.
4.3. De gemeenten sluiten gezamenlijk jeugdhulp- en zorg- en ondersteuningscontracten (WMO) en contracten met jeugdzorginstellingen (Jeugdwet). Bij een bedrag boven de 750.000 euro moet Europees worden aanbesteed. Aanbesteding nodigt meer uit tot concurrentie dan tot samenwerking en is dus ongewenst. Het afsluiten van kortlopende contracten met hulpverleningsorganisaties doet dat nog meer en kan zelfs leiden tot verbreking van de vertrouwensband tussen patiënt en hulpverlener. In geval van aanbesteding wordt dit gezamenlijk gedaan met de omliggende (boven-)regionale gemeenten met de voorkeur voor langjarige contracten. Europese aanbesteding van zorgcontracten is zeer ongewenst.
4.4. Van jeugdhulpverleningsinstellingen vernemen wij dat zij van de gemeente te weinig geld ontvangen om een goed hulpverleningspakket aan te bieden. Leefbaar Alkmaar vindt dat de gemeente meer geld moet uittrekken voor de jeugdhulpverleningsinstellingen. De kosten voor jeugdhulp zijn hoog, maar we hebben het hier over kinderen en jongeren die deze – gespecialiseerde – hulp heel hard nodig hebben. Hierop kan, en mag niet bezuinigd worden. Sterker nog, door hierop te bezuinigen zullen de kosten op langere termijn alleen maar toenemen.
4.5. Er moet voldoende aandacht blijven voor mensen in de psychiatrische zorg om te voorkomen dat zij tussen de wal en het schip geraken. Dus geen bezuinigingen op de psychiatrische hulpverlening zoals de GGZ die biedt.
4.6. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) dient om ervoor te zorgen dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. In 2021 bedroeg de eigen bijdrage voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo maximaal € 19,- per maand. Leefbaar Alkmaar is geen voorstander van het afschaffen van de eigen bijdrage Wmo. Maar is ook tegen het inkomensafhankelijk maken van die eigen bijdrage.
4.7. Investeren in mantelzorg is belangrijk. Hoe beter de mantelzorg is georganiseerd hoe langer en prettiger mensen thuis kunnen blijven wonen en hoe minder beroep gedaan zal worden op gezondheidszorgvoorzieningen. Thuisalarmering en tijdelijke opvangmogelijkheden vormen een alternatief voor mantelzorg. Mantelzorgers verdienen de grootst mogelijke ondersteuning opdat overbelasting van de mantelzorgers wordt voorkomen.
4.8. Alle wijken hebben recht op een voorziening voor laagdrempelige gezondheidszorg (huisarts). In de dorpen moeten duidelijk herkenbare servicepunten zorg worden gerealiseerd, waar mensen met al hun vragen over zorg terechtkunnen.
4.9. Openbare gebouwen en winkelcentra moeten allemaal goed toegankelijk zijn voor gehandicapten (NL Keurmerk Toegankelijkheid).
4.10. Armoede moet bestreden worden. Speciale aandacht verdient de zogenaamde armoedeval doordat zorgtoeslag, huurtoeslag en eventueel ook kinderopvangtoeslag wegvalt als je gaat werken. Kinderen mogen niet de dupe worden van armoede thuis. De gemeente moet de schulden van mensen ook tijdelijk over kunnen nemen.
4.11. Bij de sociale dienst moet een ruimhartig en servicegericht beleid worden gevoerd. Mensen op 120 procent van de bijstandsnorm moeten in aanmerking blijven komen voor het totale pakket van maatregelen binnen het minimabeleid. En Leefbaar Alkmaar wil mensen met een bijstandsuitkering in de gelegenheid stellen om tot bijvoorbeeld 300 euro per maand bij te verdienen, zonder dat dit gevolgen heeft voor hun uitkering. Het doel is mensen de kans geven te wennen aan (betaald) werk, de baankans vergroten en ook zorgen dat zij even verlost zijn van het absolute minimum.
4.12. Mensen met een bijstandsuitkering horen een kans te krijgen een tegenprestatie te leveren, die past bij hun ontwikkeling.
4.13. Leefbaar Alkmaar gelooft in een samenleving waar mensen van allerlei geaardheden, afkomsten en religies respectvol naast elkaar kunnen leven en dus ook voluit mee doen in onze maatschappij. Een Gay Pride benadrukt volgens ons de verschillen. Juist door de groep homoseksuelen, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders steeds als apart en anders neer te zetten blijft het een groep apart van de rest. Een dagje LHBTI+’s kijken als variatie van een dagje dierentuin. Liever steekt Leefbaar Alkmaar tijd, geld en energie in voorlichting en betere begeleiding van jongeren, vanaf 12 jaar, op hun weg naar hun coming-out.
4.14. Mensen vluchten wegens vervolging, of omdat er oorlog, conflict of geweld heerst in hun land van herkomst of omdat ze worden vervolgd vanwege hun ras of nationaliteit, godsdienst, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep. Leefbaar Alkmaar wil dat de gemeente Alkmaar een humaan en rechtvaardig beleid voert ten aanzien van vluchtelingen. Als centrumgemeente in onze regio zullen we ook qua opvang ons steentje moeten bijdragen aan de landelijke opgave om asielzoekers op te vangen.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
5.1. De huizenmarkt zit op slot. De prijzen van koopwoningen rijzen de pan uit. Alkmaarders moeten jaren wachten totdat zij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Er moet dus veel gebouwd worden, in alle segmenten, waarvan minimaal 30 procent in de sociale sector. Als er groen sneuvelt, moet dat elders worden gecompenseerd.
5.2. De jeugd heeft de toekomst. De gemeente moet ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen komen voor jongeren. Het omkatten van kantoren is een goede mogelijkheid om tijdelijk woonruimte te creeren.
5.3. Leefbaar Alkmaar streeft naar een zelfbewoningsplicht voor een periode van vijf jaar na aankoop van een woning met een verkoopprijs tot 300.000 euro. Deze maatregel is nodig om speculatie tegen te gaan. Deze maatregel wordt notarieel vastgelegd in de leveringsakte en betekent dat de koper gedurende de afgesproken termijn de woning niet mag doorverkopen of verhuren. Komt de koper deze afspraken niet na, dan moet hij een boete betalen. Deze boete is niet van toepassing wanneer er sprake is van een essentiële verhuizing wegens werkverplichtingen of een executieveiling door de hypotheekhouder.
5.4. Hoogbouw op de oevers van het Noordhollands Kanaal wijst Leefbaar Alkmaar niet af. Er moet echter wel sprake zijn van een variatie in bouwhoogten. Het moet beslist geen eenheidsworst worden.
5.5. Leefbaar Alkmaar vindt dat omwonenden en belanghebbenden al vanaf het begin bij nieuwbouwplannen dienen te worden betrokken. Leefbaar Alkmaar vindt participatie uitermate belangrijk en de plannen moeten passen in de bestaande omgeving.
5.6. Leefbaar Alkmaar staat achter de plannen om gefaseerd nieuwbouw te plegen in Stompetoren-West. Om de leefbaarheid van die kern ook naar de toekomst toe te waarborgen dient de provincie Noord-Holland mee te werken dit mogelijk te maken. Het dorp kan over een periode van twintig jaar dan in geleidelijke stapjes telkens iets groeien.
5.7. Veel senioren wonen te duur en in huizen die niet meer bij hen passen. Die woningen zijn vaak te groot of zijn niet zodanig ingericht dat ouderen en/of gehandicapten daar verantwoord kunnen blijven wonen. Leefbaar Alkmaar pleit voor een beleid dat in alle geledingen meer rekening houdt met de vergrijzing van de Alkmaarse bevolking. De gemeente dient een beleid te ontwikkelen waarbij mensen naar een passende woning, zowel financieel als qua grootte, worden geholpen. Ouderen hebben recht op evenredige verdeling van woningbouw in de sociale sector.
5.8. De gemeente moet in elke wijk woningen beschikbaar stellen voor daklozen.
5.9. De gemeente moet wonen boven winkels blijven stimuleren.
5.10. In de gemeente Alkmaar is geen ruimte voor datacenters.
Natuur en milieu
6.1. De gemeente Alkmaar kan trots zijn op zijn stadsparken en de groene gebieden van Schermer en Graft-De Rijp. De Alkmaarderhout, de Vest, het Victoriepark, de Oudorperhout, de Egmonderhout, de Oosterhout, park de Oude Kwekerij, de Groene Voet en de Rekerhout vormen de longen van de stad. Leefbaar Alkmaar is tegen aantasting van deze groengebieden. Zij moeten goed worden onderhouden.
6.2. Door de fusie met Schermer en Graft-De Rijp heeft de gemeente er heel veel groen platteland bij gekregen, met daarbij ook de fraaie, beschermde Eilandspolder. Hier moet zuinig mee worden omgegaan. Hoogbouw past niet in dit buitengebied. Bij uitbreiding van bebouwing zal bijzonder nauwkeurig moeten worden overwogen of de omgeving erdoor al dan niet zal worden aangetast.
6.3. Het klimaat verandert. Ook Alkmaar heeft daarmee te maken. Er moeten goede maatregelen komen om hittestress en ernstige wateroverlast te voorkomen en op te vangen.
6.4. De agrarische sector is beeldbepalend en bepalend voor de openheid van het landelijk gebied van de voormalige gemeenten Schermer en Graft-De Rijp. De agrariërs worden met veel regelgeving Europees, landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau geconfronteerd. Leefbaar Alkmaar ziet graag dat de agrarische sector nauw betrokken wordt bij het opstellen/invullen van de Omgevingswet. Zoals zij ook betrokken waren bij het opstellen van de agrarische agenda.
6.5. Leefbaar Alkmaar acht het fraaie, open buitengebied van Schermer en Graft-De Rijp ongeschikt voor het plaatsen van horizon vervuilende, elektriciteit opwekkende windturbines.
6.6. Ruimte bieden aan de agrarische sector/agribusiness is ook investeren in werkgelegenheid, innovatie en kennis. De agrarische sector moet in staat worden gesteld zich te kunnen blijven aanpassen aan de wijzigende (economische) omstandigheden en aan de vraag naar duurzame bedrijfsvoering. Het is van belang dat het gemeentelijk (ruimtelijk) beleid voldoende flexibel is om deze ontwikkelingen te faciliteren.
6.7. Naast een trend waarbij er sprake is van schaalvergroting in de agrarische sector, is er ook een trend waarneembaar dat de vraag naar lokaal geproduceerd voedsel toeneemt, waaronder ook biologische producten. Het gemeentelijk beleid zal zodanig moeten zijn ingericht dat zowel de schaalvergroting van de agrarische bouwvlakken op een juiste wijze kan worden begeleid, maar er moet ook aandacht zijn en ruimte worden geboden aan de meer kleinschalige initiatieven.
6.8. Het Geestmerambacht is populair als natuurlijk recreatiegebied. Leefbaar Alkmaar is tegen grootschalige commerciële recreatie in dit gebied.
6.9. Leefbaar Alkmaar is tegen het diftar-systeem, waarbij inwoners per kilogram afval moeten betalen. Diftar kan oneerlijk uitpakken voor bepaalde bewoners en werkt ‘afvaltoerisme’ in de hand.
6.10. Verduurzamen van woningen is een grote opgave voor de komende jaren. De gemeente moet mensen helpen hun huis te verduurzamen, ook als dat tot gevolg heeft dat hierdoor de lokale belasting licht zal stijgen.
6.11. Leefbaar Alkmaar juicht het toe wanneer inwoners tegels uit hun tuin verwijderen om daarmee de wateropvang te verbeteren. Maar vindt niet dat daar een financiële tegemoetkoming van de gemeente tegenover zou moeten staan.
Verkeer en vervoer
7.1. Het openbaar vervoer wordt de laatste jaren steeds meer uitgekleed. Een slechte zaak. De gemeente moet zich inzetten voor een goed openbaar vervoer, vooral voor mensen die daarvan afhankelijk zijn, zoals ouderen. Het openbaar vervoer in de stad en in de buitengebieden van Schermer en Graft-De Rijp verdraagt geen verdere inkrimping meer. Het busvervoer is ook voor scholieren, die in Alkmaar middelbaar onderwijs volgen, onontbeerlijk. Met name het openbaar vervoer in de buitengebieden moet minstens op hetzelfde peil blijven. Met goed openbaar vervoer blijven de mensen met een beperking actief en mobiel, kunnen zij hun sociale contacten blijven onderhouden en wordt vereenzaming voorkomen. Als de provincie een buslijn schrapt, moet de gemeente zich inspannen om deze lijn te behouden. In het uiterste geval betekent dat dat voor het behoud van een essentiële lijn de gemeente financieel bijspringt.
7.2. De gmeente dient een verkeersveilige gemeente te zijn. Voor voetgangers en fietsers moeten maatregelen worden getroffen om de kans op ongevallen te verkleinen. Met uniforme complete bewegwijzering kunnen verkeersdeelnemers attent worden gemaakt op aantrekkelijke omleidingen zoals fietsstroken en wandeltegels om onveilige passages te vermijden. Alle fietspaden en wandel-fietstunnels moeten goed verlicht zijn en voldoen aan de laatste uitgave Politiekeurmerk.
7.3. Leefbaar Alkmaar vindt dat de gemeente fietsers de ruimte geeft en zorgt voor een robuust, snel, veilig, comfortabel en fijnmazig netwerk van geasfalteerde fietspaden, fietsstraten en andere autoluwe straten. Ze houdt daarbij rekening met groeiende aantallen fietsers, de minder vaardige fietsers en de toename van e-bikes, scootmobielen en bijzondere fietsen als driewielers en transportfietsen. De gemeente zorgt bij stations, in de stadscentra en in andere gebieden met een grote concentratie van publiek aantrekkende voorzieningen voor voldoende bewaakte fietsparkeermogelijkheden.
7.4. Verminderen van geluidsoverlast van autowegen in de bebouwde kom is mogelijk door snelheidsbeheersingsmaatregelen te nemen. Verkeerslawaai wordt om te beginnen bestreden bij de bron door beperking van de snelheid en door het beperken van optrekkend en afremmend verkeer, te bereiken door een goed functionerende groene golf. Een groene golf o.i.d. die zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer is ook van groot belang voor het terugdringen van uitstoot zoals fijnstof. Leefbaar Alkmaar is voorstander van het plaatsen van (flits)camera’s, matrixborden, snelheidsremmende wegconstructies e.d. De verkeerslichten- en matrixbordenregelinstallaties van de Ring-West, de Ring-Noord en de Schagerweg moeten worden aangepast binnen duidelijk aangegeven groene golftrajecten.
7.5. Om de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers te waarborgen dient de gemeente alle wegen, fietspaden en voetpaden die onder haar beheer vallen goed en netjes te onderhouden. Onveilige situaties door slecht wegdek dienen direct te worden aangepakt.
7.6. De papieren bezoekerskaart in de gebieden voor belanghebbend parkeren (centrum en omliggende wijken) moet blijven. Ook de parkeervergunning voor de bewoners moet gewoon op het Stadskantoor geregeld kunnen worden. Het digitaal aanvragen van dergelijke vergunningen levert met name voor ouderen veel problemen op.
7.7. Bij nieuwbouwprojecten dient parkeergelegenheid op eigen terrein of onder het nieuwe complex te worden gerealiseerd. Dan blijft de straat gevrijwaard van nog meer geparkeerde auto’s. Door een goed parkeerbeleid wordt de straat in de binnenstad en de omliggende wijken weer leefbaar voor de bewoners. De tarieven voor straatparkeren dienen hoger te zijn dan die in de parkeergarages, opdat automobilisten hun voertuig in de garages zullen parkeren. Bij sloop van de huidige Karperton dient er weer een parkeergarage met de juiste capaciteit voor terug te komen.
7.8. In woonwijken moeten maatregelen ervoor zorgdragen dat zwaar (vracht)verkeer niet in deze wijken komt. Voorts horen vrachtauto’s niet in woonstraten geparkeerd te worden. Pleintjes hiervoor buiten de woonwijken kunnen uitkomst bieden.
7.9. Vanuit het oogpunt van ‘Duurzaam Veilig’ moet, zo nodig in overleg met de provinciale wegbeheerder, worden gestreefd naar de meest veilige en efficiënte routes voor de doorstroming van het landbouwverkeer.
7.10. De verkeersveiligheid in het centrum van Alkmaar en de dorpskernen heeft continu onze aandacht. Leefbaar Alkmaar vindt dat moet worden bevorderd dat het landbouwverkeer de dorpskernen kan vermijden en gebruik zou kunnen maken van alternatieve routes (denk aan de provinciale weg N242 en de ring West).
7.11. De binnenstad is reeds grotendeels autovrij. Een verdere uitbreiding van het autovrije gebied acht Leefbaar Alkmaar niet nodig.
7.12. In woonwijken is de maximum snelheid 30 kilometer. Op verbindingswegen in de bebouwde kom is de maximum snelheid 50 kilometer. Op de ringwegen 70 kilometer.
Financiën
8.1. Leefbaar Alkmaar vindt dat niet het streven om de goedkoopste gemeente van Nederland te zijn leidend zou moeten zijn, maar vindt dat er naar moet worden gestreefd om de beste gemeente van Nederland qua voorzieningen te zijn voor de ingezetenen. Leefbaar Alkmaar vindt dat de plaatselijke belastingen alleen dan mogen worden verhoogd wanneer de meeropbrengsten volledig ten goede komen aan gewenste betere voorzieningen voor de Alkmaarse burgers.
8.2. De gemeente moet geen geld over de balk gooien met prestigieuze, dure projecten, waarvan het rendement voor de bevolking miniem is. De financiële positie van de stad moet gezond blijven. Bij het maken van plannen moeten essentiële vragen gesteld worden: wie heeft erom gevraagd en welk groter belang wordt hiermee gediend.
Onderwijs
9.1. Het evenwicht tussen wat scholen aankunnen en wat er van ze gevraagd wordt, is wankel. De eisen van de samenleving zijn hoog: burgerschapsonderwijs, voorkomen van radicalisering, bevordering van homo-emancipatie, goede aansluiting op het bedrijfsleven. En van ouders: goede ict-middelen, een fijn schoolgebouw, persoonlijke aandacht voor je kind. Daarbij komt de bureaucratisering, het lesgeven is complexer geworden door de komst van migranten en de toename van leerlingen met gedrags- en leerstoornissen. Voor al deze taken horen voldoende financiële middelen beschikbaar te zijn.
9.2. Een eigen identiteit, veiligheid en geborgenheid in kleinere onderwijsinstellingen zijn bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Schaalvergroting leidt tot anonimiteit en grotere afstand tussen degenen die het beleid bepalen, de docenten en de leerlingen. Het is beter dat een aantal scholen onder een overkoepelend bestuur vallen en daardoor hun eigen identiteit behouden.
9.3. Het brede-school-concept moet voor alle scholen mogelijk zijn. Ook als scholen geen brede school zijn, moeten er goede overblijfmogelijkheden zijn.
9.4. Een schoolgebouw is leefbaar als het schoon is en goed onderhouden. Daar dient voldoende geld voor te zijn. Ook de ventilatie moet voldoende zijn.
9.5. De gemeente moet een actieve rol spelen in het beleid om tot klassenverkleining te komen en maatregelen treffen om voortijdige schooluitval tegen te gaan. Dit kan door intensieve leerlingenbegeleiding en voor- en vroegschoolse educatie.
9.6. Willen en kunnen meedoen in de huidige samenleving vraagt veel van burgers. Een belangrijke voorwaarde is het beschikken over voldoende basisvaardigheden. Taal is een van de basisvaardigheden. Inwoners die (nog) geen Nederlands spreken moeten worden aangemoedigd de Nederlandse taal te leren; maar wel zonder financiële dwang.
Sport en cultuur
10.1. Clubs en verenigingen op het gebied van sport, kunst en cultuur vormen een bindend element in de samenleving en verdienen, ook financiële, ondersteuning door de gemeente. Leefbaar Alkmaar investeert graag in sport en sportvoorzieningen. Sport bevordert gezondheid, kameraadschap, samenwerken als een team, vormgeving van individuele kwaliteiten en is een bindmiddel van de samenleving. Elk stadsdeel en elk dorp dient een goed toegeruste sportaccommodatie te hebben.
10.2. Sommige jongeren kunnen geen sport meer bedrijven, omdat de contributie voor de ouders niet is op te brengen. Elke jongere moet (financieel) de kans behouden zich sportief te ontwikkelen. Ze leren dan sociale contacten te leggen en om te gaan met winst en verlies. Sportjeugd wordt geen hangjeugd.
10.3. De gemeente dient nadrukkelijk oog te hebben voor de breedtesport en moet gunstige financiële randvoorwaarden scheppen om de jeugd te laten kennismaken met sport. De gemeente dient de sportverenigingen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun opvoedende taak in de maatschappij. De gemeente moet gezonde voeding in sportkantines en schoolkantines propageren.
10.4. Wanneer sportclubs meer willen samenwerken, kan de gemeente dit ondersteunen. De gemeente moet sportclubs echter niet verplichten om te fuseren.
10.5. Cultuur is meer dan De Vest en het Stedelijk Museum. Kleine toneelverenigingen, zangverenigingen e.d. hebben ook hun plaats in het Alkmaarse culturele veld. Een leefbare gemeente is een gemeente waarin mensen van allerlei soorten cultuur kunnen genieten. Huurtarieven van accommodaties moeten betaalbaar blijven voor de verenigingen in alle delen van de gemeente. Leegstaande gebouwen zouden gebruikt kunnen worden voor kunstuitingen en particuliere initiatieven.
10.6. Jongeren moeten in de gelegenheid worden gesteld in aanraking te komen met cultuur. Tarieven en entreeprijzen moeten zodanig worden gesteld dat zij geen drempel vormen voor kennismaking met cultuur.
10.7. De subsidies voor culturele instellingen zijn al jaren niet meer geïndexeerd en verhoogd. Het is tijd voor een herijking.
10.8. Meedoen in een samenleving begint met taal. Nederland telt ca. 2,5 miljoen laaggeletterden en statushouders. Laaggeletterdheid kost de samenleving geld. Laaggeletterden leven korter, hebben vaker een uitkering, komen vaker in de schulden en zijn vaker ongelukkig. De bibliotheek is partner in de strijd tegen analfabetisme en laaggeletterdheid. De bibliotheek is een ontmoetingsplek voor iedereen en geeft toegang tot kennis, informatie en cultuur. Leefbaar Alkmaar vindt ook de klassieke uitleenfunctie van de bibliotheek belangrijk. De vaardigheid van het lezen moet onderhouden kunnen worden met een grote collectie uitleenbare bibliotheekmaterialen.
Economie en toerisme
11.1. Vestiging van bedrijven in de gemeente is belangrijk. Als veel Alkmaarders in hun eigen woonplaats werk hebben, wordt het intensieve forensenverkeer teruggedrongen. Het ondernemersklimaat in Alkmaar kan nog flink verbeterd worden. De gemeente bevordert een gunstig vestigingsbeleid. Zakelijke lasten en de legesverordening zijn hierop afgestemd. Onnodige regelgeving dient voorkomen te worden. Een snelle afhandeling van (aan)vragen en procedures is wenselijk.
11.2. De wijkwinkelcentra in bijvoorbeeld de Daalmeer, Geert Groteplein, Nijenburgh, Willem de Zwijgerlaan, de Hoef, Muiderwaard, Winkelwaard, Polderhof en Bergermeer moeten goed geoutilleerd en divers zijn. De gemeente kan hierin een stimulerende rol spelen.
11.3. De gemeente moet zich sterk maken om bestaande pinautomaten en brievenbussen in de wijken en dorpskernen te kunnen handhaven.
11.4. Alkmaar blijft populair bij het winkelend publiek. De historische binnenstad is ideaal om te funshoppen. Het winkelaanbod is groot en zeer divers. Alkmaar staat al jaren in de top van de Nederlandse winkelsteden en slaagt er steeds in die positie te handhaven. De gemeente moet in overleg met alle betrokkenen bevorderen dat dit zo blijft.
11.5. Veilige, goed onderhouden bedrijventerreinen bevorderen het ondernemersklimaat en trekken werkgelegenheid aan. Leefbaar Alkmaar is tegen uitbreiding van kantoorbestemmingen. Er staan immers reeds veel kantoren leeg. De gemeente moet samen met de eigenaren van kantoorpanden op zoek gaan naar alternatieve invullingen (woningen) of anders afbraak afdwingen. Bedrijven dienen zich primair te vestigen in de al bestaande vestigingsmogelijkheden.
11.6. De laatste jaren is de hotelaccommodatie in Alkmaar fors toegenomen. Leefbaar Alkmaar juicht dit toe. De gemeente moet de stad actief in de toeristische markt zetten, waarbij onze wereldberoemde kaasmarkt een sterke troef is.
11.7. Vestiging van nieuwe horecazaken bovenop het aantal bestaande in het centrumgebied van Alkmaar is alleen bij hoge uitzondering nog mogelijk. Leefbaar Alkmaar ziet het liefst dat de diversiteit in winkelaanbod in dit gebied behouden blijft.
11.8. Leefbaar Alkmaar vindt dat er meer recreatieve fietspaden kunnen worden aangelegd, met duidelijke fietsroutebordjes. In de stad moeten voldoende fietsenrekken zijn.
11.9. Kaasmarkt, historische binnenstad, fraaie ligging tussen kust en polders, prima sportaccommodaties, een goed sociaal beleid, een schone, veilige, lawaai-arme en duurzame stad, molens, groen en monumenten in onze dorpskernen. Het zijn allemaal elementen die van Alkmaar een gemeente maken om van te houden.